alt

 

    Následující text stručně popisuje děj, který vyvrcholil právě před pěti lety na Bathurstu. Většina z vás tento okruh určitě zná, ať už z uplynulého závodu na MPL nebo odněkud jinud. Máte tedy asi jakousi představu, s čím se piloti v zápalu boje o nejlepší umístění potýkají. A byl to právě tento okruh, který spojil Petera Brocka a Craiga Lowndese ještě větší vazbou, než ta, která mezi nimi panovala v letech jejich přátelství.

Všechno to vlastně začalo už v roce 1945, kdy se narodil Peter Brock. Sám své mládí popsal následovně: "Narodil jsem se v malém venkovském městečku Hurstbridge, ve Victorii v ne moc bohaté rodině. Můj otec byl velmi dobrý mechanik a naučil mě mnoho věcí o autech. Bral mě na závody, ale peníze pořád scházely a tak jsem si musel postavit auto vlastní. Auto jsem stavěl s kámošema v kurníku za domem a byla to opravdu střela. Prví závodní vůz, za jehož volant mladý Peter usedl, byl roku 1967 Austin A30 s motorem Holden. "Nebyl to přímo  nejkrásnější a nejlepší kousek, ale dostal jsem se díky němu k závodění, na trať a do podvědomí důležitých lidí"

Netrvalo dlouho a ruka byla v rukávu: Brocka si v sezóně 1969 všiml Harry Firth, ředitel týmu Holden a nabídl mu  start s Holdenem na Bathurstu (tehdy se jezdilo 500 Mil). S australským kolegou Des Westem skončili celkově třetí.

Od roku 1970 již jezdil pravidelně s Holdenem a o dva roky později přišlo to, co muselo dříve či později přijít. Peter Brock zvítězil v boji se soupeři a deštěm a z Bathurstu si odvezl svou první zlatou trofej (byl to zároveň poslední závod, který se jel na 500 Mil). V průběhu let zde dokázal zvítězit ještě 8x, při stanovené délce závodu 1000 Km. Vysloužil si tím přezdívku King of the Mountain, nebo také Peter Perfect.

   V době, kdy Peter začínal nabírat na popularitě v týmu Holden se závodnímu mechanikovi Franku Lowndesovi narodil druhý syn Craig. Frank tehdy pracoval u Holdenu a jelikož se s Peterem znali i z dřívějška, nikdy k sobě neměli daleko. Craiga už jako malého zaujaly závodní stroje a v devíti letech usedl do motokáry. Závodní výchova mladého chlapce dále pokračovala přes formuli Holden, formuli Ford až k mistrovství cestovních vozů. Celou tu dobu byl Peter Craigovým učitelem a rádcem. "Peter mě naučil, jak se vyrovnat s maličkostmi a také s těmi většími problémy, které vás na závodním víkendu potkají. Naučil mě jak se chovat k fanouškům i médiím, i přesto že nemáte nejlepší den. Naučil mě všechny aspekty toho, jak být profesionálem a věřím že také lepším člověkem." Byl to právě tým Holden, který umožnil Lowndesovi poprvé startovat jako týmový kolega po boku Petera Brocka. Peter byl samozřejmě zvyklý na pozici jedničky týmu, jenže postupem času této pozice na úkor Craiga, který aniž by si to uvědomil, postupně pozbýval a být dvojkou se mu vůbec nelíbilo. I přes to byl pořád vůči Craigovi nápomocný. Craig a Peter mezi sebou vyvinuli velice blízkou vazbu a navzájem se respektovali.

Peter později přestal profesionálně závodit a založil svůj tým. Craig mezitím vyhrával závody a stále se s Peterem stýkali.
altalt
    V sezóně 2006 bojoval Craig Lowndes v týmu 888 o mistrovský titul. Týden před závodem Supercheap Bathurst 1000 zazvonil u Lowndesů telefon. Byl to Neil Crompton, komentátor a bývalý závodník. Nesl zprávu, kterou nikdo nechtěl nikdy slyšet...Peter Brock zahynul při havárii na Targa Tasmania rally. Následující týden byl pro všechny jeho známe velice tvrdý, hlavně pro Craiga. Záběry pohřbu Petera Brocka a vzlykajícího Neila Cromptona při proslovu oblétly celou Austrálii. Mount Panorama bylo Brockovo teritorium a fanoušci podél okruhu to také dali najevo. Slogany a hesla připomínající Petera se pohupovaly a visely všude po trati.
Těsně před startem se konala minuta ticha na jeho počest, týmy seřazené na pitlane, tisíce diváku stojících na svahu...nikdo nevydal ani hlásku. Pro Craiga přišel zásadní zlom jeho dosavadní kariéry. Musel nasednout do auta závodit. Nevzdat se bez boje. Bylo velmi těžké soustředit se v téhle situaci na závod. Rick Kelly ho poslednich 10 kol uháněl o první místo co mu síly stačily, ale Craiga, který se v autě střídal s Jamie Whincupem nedohnal. Lowndes s Whincupem se stali vítězi Memoriálu Petera Brocka a Craig tak vzdal památku svému dlouholetému příteli a učiteli na okruhu, který spolu s Peterem tvoří dvě legendy motorsitického sportu v Austrálii.

{youtubejw width="600" height="380"}PNA_s3_eHqg{/youtubejw}

text: Kuba Krafek

zdroje: www.brock05.com, seriál Australian Story - epizoda A Red Hot Go - program ABC1 (http://www.abc.net.au/austory/specials/aredhotgo/default.htm)

obrázky: www.bathurst-nsw.com, www.nextcar.com.au





 

 

 

 

Komentáře

 
+1 #2 Vojtech Polesny 2011-10-08 12:56
Krásný počteníčko,díky
 
 
+1 #1 Ondřej Zaleš 2011-10-08 10:22
Wow, super počtení!!! :o Díky
 

This content has been locked. You can no longer post any comment.